مدیریت حسابداری سرمایه گذاری در بورس 

مدیریت حسابداری سرمایه گذاری در بورس 

سرمایه گذاری برای بیشتر شرکت ها اهمیت یادی دارد، چرا که از طریق آن می توانند کسب و کار خود را قوی تر کرده و به درآمد بیشتری برسند. روش های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد که یکی از آنها سرمایه گذاری در بورس است. سرمایه گذاری در بورس به معنی داشتن سهام سایر شرکت ها است که می تواند به یک شرکت قدرت زیادی دهد. روش های دیگری نیز برای سرمایه گذاری وجود دارد که یکی از این روشها سپرده‌ گذاری بانکی است. یک شرکت می تواند طی یک بازه زمانی مشخص به اصطلاح کوتاه مدت یا بلند مدت سرمایه گذاری مقطعی انجام دهد. هر یک از انواع سرمایه گذاری به حسابداری مخصوص خود و استفاده از راهبردهای مشخصی نیاز دارد. در ادامه ابتدا مفهوم سرمایه گذاری و علل و انواع را بررسی می کنیم و پس از آن به مدیریت حسابداری در سرمایه گذاری در بورس می پردازیم.

مدیریت حسابداری سرمایه گذاری در بورس 

سرمایه گذاری به چه معنی است؟

مفهوم سرمایه گذاری سرمایه گذاری به معنی استفاده از مقدار مشخصی از دارایی هاست که معمولاً دو شکل وجه نفت به امید بدست آوردن ارزش بیشتر برای آینده استفاده می شود سرمایه گذار در حقیقت سرمایه مشخصی را فدا می کند تا اینکه بتواند در قبال آن در آینده به ارزش خاصی دست پیدا کند برای مثال فردی پولی را بابت خرید سهام در حال حاضر می پردازد به این امید که در آینده این سهام ارزش بیشتری پیدا کند و آن شخص به سود بیشتری دسترسی پیدا کند. سرمایه گذاری بر حسب موضوع به دو دسته کلی تقسیم می شود:

  • سرمایه گذاری واقعی : سرمایه گذاری واقعی به نوعی از سرمایه ‌گذاری گفته می شود که فرد با استفاده از مقدار مشخصی در زمان فعلی نوعی دارایی واقعی به دست می ‌آورد، به عبارت دیگر سرمایه گذاری یک سرمایه و دارایی واقعی است. خرید ملک نمونه ‌ای از این نوع سرمایه گذاری است. 
  • سرمایه گذاری مالی: سرمایه‌ گذاری مالی به سرمایه‌ گذاری گفته می‌ شود که فرد به ازای فدا کردن ارزش دارایی مالی به دست می ‌آورد. سرمایه گذاری در اوراق بهادار مثل سهام که می تواند شامل سهام عادی یا اوراق مشارکت باشد از این نوع سرمایه گذاری است که در آن فرد در ازای پرداخت پول سود به دست می ‌آورد. به این ترتیب خرید کلیه دارایی ها ، تجهیزات و اثاثیه سرمایه‌ گذاری مالی محسوب می‌ شود. با این حال زمانی که  از اصطلاح سرمایه ‌گذاری استفاده می شود در حقیقت منظور سرمایه ‌گذاری در دارایی های مالی مانند سهام اوراق مشارکت و سپرده های بانکی است.

چرا شرکت ها سرمایه گذاری می کنند؟

شرکت ها به دلایل مختلفی سرمایه گذاری می کند. اما به طور کلی می‌ توان این دلایل را به سه دسته زیر تقسیم کرد: 

  • سرمایه‌ گذاری در اوراق بدهی 
  • سرمایه گذاری در سهام سایر شرکت ‌ها 
  • سرمایه گذاری به شکل سپرده های بانکی 

مدیریت حسابداری سرمایه گذاری در بورس 

یک شرکت ممکن است پول مازادی داشته باشد که در حال حاضر برای خرید دارایی های عملیاتی به آن نیازی نداشته باشد. برای نمونه شرکت ها در فروش خود نوسانات فصلی دارند و به این ترتیب ممکن است به وجه نقد دست پیدا کنند که موقتا تا شروع چرخه عملیاتی دیگر بلا استفاده بماند. به همین دلیل شرکت ها به جای بلا استفاده گذاشتن وجه نقد که در حال حاضر در اختیار دارند آن را سرمایه گذاری می کنند. به دست آمدن وجه نقد اضافی می تواند به دلیل سرعت رشد در اقتصاد باشد. بخشی از این وجه نقد می تواند صرف خرید تاسیسات و پرداخت سود سهام شود، اما باز به دلیل آن که ممکن است رکود اقتصادی در پیش رو باشد بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند که مازاد سود به دست آمده را سرمایه ‌گذاری کنند. زمانی که هدف شرکت ها از سرمایه گذاری یک سرمایه گذاری در دوره زمانی کوتاه مدت باشد وجه نقد مازاد خود را در دارایی ‌های با نقدینگی نسبتا بالا و ریسک که پایین همان سپرده گذاری بانکی است سرمایه‌ گذاری می کنند. به طور کلی می توان گفت سرمایه گذاری کوتاه مدت در سهام عادی عاقلانه نیست ، زیرا سرمایه گذاری در سهام می تواند با تغییرات سریع قیمت سهام همراه باشد. 
دلیل دیگر آن که شرکت ها با هدف کسب درآمد حاصل از سود خود سرمایه گذاری می کنند اقدام به خرید سرمایه گذاری است. به عنوان مثال بانک ها غالبا به وسیله سود تضمین شده از تسهیلات و خرید سهام و اوراق مشارکت شرکت‌ های سهامی و دولتی درآمد زایی می‌ کنند. دلیل سوم اینکه چرا شرکت ‌ها سرمایه‌ گذاری می ‌کنند ممکن است به دلایل راهبردی مربوط باشد. یک شرکت با خرید بخشی از سهام شرکت دیگر می تواند بر اقدامات یک مشتری و عرضه کننده کنترل و نفوذ پیدا کند. یک شرکت می تواند با انگیزه های بدون کنترل در شرکت های دیگر نیز سرمایه گذاری کند. به عنوان نمونه یک شرکت با هدف وارد شدن به یک صنعت جدید می تواند بخشی از سهام شرکت دیگر فعال در آن صنعت را خریداری دارد و به این ترتیب وارد صنعت مورد نظر خود شود.

حسابداری سرمایه گذاری در سهام چیست؟

سرمایه گذاری در سهام یعنی یک شرکت در سهام سرمایه سایر شرکت های سهامی سرمایه گذاری بکند. زمانی که یک شرکت سهام و یا اوراق مشارکت شرکت های مختلف را خریداری می کند این اوراق به عنوان پورتفوی سرمایه گذاری یا همان سبد سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود. این سبد سرمایه گذاری می تواند شامل تعداد زیاد و یا تعداد محدودی از سهام سایر شرکت های باشد. حسابداری در سرمایه گذاری در سهام شرکت های دیگر به این موضوع بستگی دارد که سرمایه گذار بر امور مالی و عملیاتی شرکتی که سهامش را خریداری کرده است که اصطلاحا به آن سرمایه پذیری گفته می شود چه میزان نفوذ دارد.

مدیریت حسابداری سرمایه گذاری در بورس 

نحوه حسابداری سرمایه گذاری در سهام

یک شرکت باید با توجه به قضاوت و نیاز و هدف خود حسابداری سرمایه گذاری در سهام را انجام دهند. از آنجایی که سهم هر یک از سهام های خریداری شده می تواند درصد مشخصی از سبد دارایی یک شرکت را به خود اختصاص دهد با توجه به این درصد نحوه حسابداری سرمایه می تواند متفاوت باشد که در زیر توضیح داده می شود.

حسابداری سرمایه گذاری برای سهم کمتر از 20 درصد

زمانی که سهام سایر شرکت ها کمتر از 20 درصد تا برای حسابداری سرمایه گذاری از روش های بهای تمام شده استفاده می شود. در این روش سرمایه گذاری به بهای تمام شده ثبت می شود و درآمد بعد از دریافت سود نقدی سرمایه گذاری شناسایی می شود.

حسابداری سرمایه در سهام بین 20 تا 50 درصد

واضح است که اگر یک شرکت که سهام شرکت دیگری را خریداری می کند فقط بخش کمی از کل سهام را داشته باشد بر سهام شرکت سرمایه پذیر نفوذ و کنترلی ندارد. اما زمانی که سهام خریداری شده توسط سرمایه گذار بین 20 تا 50 درصد از سهم شرکت سرمایه پذیر آن وقت سرمایه گذار نفوذ با اهمیتی بر فعالیت های مالی و عملیاتی شرکت سرمایه پذیر خواهد داشت. در این حالت به شرکت سرمایه پذیر به اصطلاح واحد تجاری و یا شرکت وابسته گفته می شود. در حالتی که سهم سرمایه گذار  از سهام یک شرکت بین 20 تا 50 درصد باشد در حسابداری سرمایه گذاری از روش ارزش ویژه استفاده می شود. طبق این روش سرمایه گذار سهم خود را از سود خالص سرمایه گذار زمانی که سود شرکت سرمایه پذیر تحقق پیدا می کند ثبت می نماید. سرمایه گذار هر سال بابت سهم خود از سود خالص سرمایه پذیر حساب سرمایه گذاری را با بدهکار کردن آن و حساب درآمد را با بستانکار کردن ان افزایش می دهد و علاوه بر این بابت مبالغ سود سهام دریافتی حساب سرمایه گذاری را کاهش می دهد یا به عبارتی بستانکار می کند.

حسابداری سرمایه گذاری در سهام بیش از 50 درصد

زمانی که یک شرکت بیش از 50 درصد سهام عادی یک شرکت دیگر را داشته باشد به آن شرکت یا واحد تجاری اصلی گفته می شود و شرکتی که سهام از آن خریداری شده است شرکت فرعی نامیده می شود. روشن است که به دلیل داشتن سهم بیشتر شرکت اصلی بر شرکت فرعی کنترل خواهد داشت. صورت های مالی تلفیقی را معمولا شرکت اصلی تهیه می کند. با کمک یک ترازنامه تلفیقی می توان کل دارایی ها و بدهی های کنترل شده را نشان داد. کل درآمد ها و هزینه های شرکت اصلی و فرعی نیز با صورت سود و زیان تلفیقی نشان داده می شود. صورت های مالی تلفیقی برای اعضای هیئت مدیره، مدیران و سهامداران شرکت اصلی سودمند است. در حقیقت این صورت های مالی هستند که اندازه و حوزه عملیات شرکت های تحت کنترل مشترک را نشان می دهند.

ارزش گذاری و گزارشگری سرمایه گذاری ها

بازار بورس و سرمایه گذاری در ان می تواند به رشد شرکت ها کمک کند. زمانی که یک شرکت قصد دارد برای سرمایه گذاری وارد بازار بورس و خرید سهام سایر شرکت ها شود به نوعی حسابداری سرمایه گذاری نیاز دارد که با توجه به میزان سهم خود به روش های مختلفی انجام می شود. به همین دلیل داشتن دانش حسابداری و مدیریت مالی می تواند به حسابداران کمک کند تا در این زمینه نیز بتوانند فعالیت کنند. به همین منظور موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با مجوز قطعی به شماره 6074/22 چندین سال است که دوره های مختلف آموزشی را با هدف ارتقا سطح دانش افراد و کمک به آنها برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود و یا وارد شدن به بازار کار برگزار می کند. 

یکی از دوره های آموزشی که در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برگزار می شود دوره حسابداری و مدیریت مالی است. دانش پذیران با آموزش دوره حسابداری و مدیریت مالی می توانند سطح شغلی خود را ارتقا دهند و یا با داشتن مدرک حسابداری و مدیریت آموزش عالی با دست پر وارد بازار کار شوند. مدرک ارائه شده از طرف موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری است و علاوه بر آن قابل ترجمه است. این مدرک علاوه بر این ویژگی ها پس از بررسی مورد تایید موسسه ارزشیابی مدارک WES کانادا است. اگر شما هم به دنبال یک آموزش جامع و کامل هستید و علاوه بر آن به داشتن مدرک معتبر که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری نیز اهمیت می دهید شرکت در در دوره های موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان گزینه مناسبی برای شما است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های مورد علاقه خود می توانید به وب سایت این موسسه مراجعه کنید و از مشاوره رایگان با مشاورین این موسسه استفاده کنید.  

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close